Sunday, May 6, 2007

Pat Metheny - Secret Story (1992)

Pat Metheny [Allmusic link] og Lyle Mays satte seg i 1992 ned og skrev klassiske partitur for en knippe låter som lå i skuffen til Pat Metheny. Dette resulterte i Secret Story, som er et kvasi klassisk album med elementer fra jazz og world music.
Sært kan det høres ut, men albumet er fantastisk. Her har Pat Metheny greid å fått med seg to orkester til å legge bakgrunnsspor for jazzimprovisasjonen sin. Her er det mye fint å høre, jeg liker for eksempel "Cathedral in a Suitcase" med sine synth, fiolin og gitar spor så lager den en majestetisk atmosfære akkurat som om det skulle vært en katedral i kofferten min:)


Innhold:
Above The Treetops
Facing West
Cathedral in a Suitcase
Finding and believing
The Longest Summer
Sunlight
Rain River
Always and Forever
See the world
As a flower Blossoms (I am running to You)
Antonia
The Truth will always be
Tell her you Saw me
Not to be forgotten


"Tell her you Saw me", "Always and Forever" og veldig mange andre sanger på dette albumet er perfekt for rolige dager hvor du kan stirre solen i senk over et åpent landskap. Jeg annbefaler dette albumet til de som vil ha rolig stemmningsmusikk og kanskje liker litt klassisk. Selv liker jeg å høre på det på søndager eller på skola om jeg får et rolig øyeblikk der:)

Nok en sterk plate av Pat Metheny som kan trygt annbefales!


Hjemmesiden til Pat Metheny

Allmusic Link til plata (med annmeldelse)
Rapidshare Link

No comments: