Tuesday, May 8, 2007

The Band - The Last Waltz (1976)

Et av rockens store band tok en skikkelig avskjed med sine fans med konserten The Last Waltz i 1976. The Band [Allmusic Link] inviterte alle sine venner og tidliger band medlemmer og laget en av verdens beste rocke konserter etter mitt syn. Konserten ble avholdt på Winterland, San Francisco i 1976 og hadde med artister som Joni Mitchell, Eric Clapton, Bob Dylan og Van Morrison.

Konserten spant over alle aspektene til The Band med stort sett alle hitene de hadde hatt pluss noen ekstra. Det at vi atpåtil får oppleve det som dengang var store artister og nå legender i sin livs form er bare en bonus. Hver gang når jeg hører Robbie Robertson gaule ut med sin ru stemme får jeg frysninger. Jeg forstår da at musikk ikke bestandig må være "in tune" eller perfekt for at det skal låte bra. Så lenge det er sjel og mening er det mer enn nok. I sin tid var dette ett av de store bandene ute på turne. På lik linje med The Rolling Stones, The Beatles og mange andre så hadde de stor suksess på konserter. Konserten som skulle markere slutten på en era, slutten på rocken ble en feiring av den samme musikken. Du hører artistene elske å stå på scenen. Konserten blir i dag betraktet av mange som tidenes beste rockekonsert og er utgitt i utrolig mange utgaver. Både i DVD og CD.

Konserten starter forsiktig med "Theme From The Last Waltz" i skikkelig vals takt. Så følger "Up on Cripple Creek" og da er festen allerede skikkelig i gang. Mine favoritter på dette monsteret av en konsert må være;
"Up on Cripple Creek"
"Coyote"
"It Makes no Difference"
"The night They drove old Dixie down"
"The Shape im In"
"Forever Young"
"Helpless"

Her får du store musikkopplevelser i bøtter og spann. Og for min del så er dette kremen av 60 og 70 talls rock. Jeg elsker Bob Dylan her, han er energisk og du hører at han liker å stå på scenen. Jeg elsker Joni Mitchell med sin fantastiske stemme og sårbare Neil Young. Jeg elsker rammelet av et orkester på scena. Og jeg elsker atmosfæren.

Denne konserten er noe du må ha om du liker noen av artistene som står til venstre for denne teksten. Denne konserten er noe du må ha om du i det hele tatt liker rock fra 60-70 talls epoken. Denne konserten er det jeg vil kalle et "must"

Så nå skal jeg sparke av meg sokkene og lene meg tilbake mens jeg nyter rammelet av en konsert, atmosfæren, artistene og den elegante lyden av folk som kan musikk ut i fingertuppene. This is rock and roll!



Hjemmesiden til The Band (Uoffisiell)
Allmusic link til Plata (med annmeldelse)
Wikipedia link (Engelsk)
Rapidshare link cd1
Rapidshare link cd2

No comments: