Sunday, March 18, 2007

Tinariwen - The Radio Tisdas Sessions (2001)

Jeg var innom Platekompaniet her om dagen og kiket på dvd'er (fikk endelig kjøpt Pat Metheny Group - The way Up Live) og hørte noe spesielt på annlegget som sto på. Etter å ha funnet det utvalgte gikk jeg ned og sto å funderte litt på musikken i køa forann kassa, når det endelig var min tur kjøpte jeg likegreit cd'n.

Musikken som fenget mitt forfengelige øre var en sør-Saharansk gruppe kalt Tinariwen [Allmusic link] som på Norsk betyr noe sånt somt: tomme plasser. Liker du Ali Farka Tourê [Allmusic link] så vil du elske Tinariwen. Cd'en som jeg kjøpte het så mye som "The Radio Tisdas Sessions" og er da en Afrikansk blues plate.


Innhold:
Le Chant des Fauves
Nar Djenetbouba
Imidiwaren
Zin es Gourmeden
Afours Afours
Tessalit
Kheddou Keddou
Mataraden Anexan
Bismillah
Tin-Essako






Plata er godt gjennomført og lydkvaliteten overraskende god (jeg vet det høres veldig fordomsfullt ut). For folk som liker world music eller afrikanske rytmer er dette midt i blinken. Musikken er veldig rytmebasert, men er behagelig å høre på. Annbefales på det sterkeste!






























Mvh meg.

Diverse Linker:
Hjemmesiden til Tinariwen
Allmusic link til plata (med annmeldelse)
Rapidshare Link

1 comment:

Anonymous said...

Just discovered this band today!!!
Thanks for this one.
From Brasil.FD