Thursday, March 29, 2007

Led Zeppelin - Houses of The Holy (1973)

I 1973 skjedde det noe helt fantastisk. Robert Plant eller Jimmy Page tok et eller annet kraftig noe å sa; Heisann vi må lage denne plata Houses of The Holy!!!
Å jammen gjorde de ikke det:)

En av mine alltime favorittalbum inneholder alt fra ska/reggae til beinhard 70 talls metal. Her spiller Led Zeppelin [Allmusic Link] på nesten alle strengene de har, og det er genialt.
Plata starter med "The Song Remains the Same" og fortsetter med en sang jeg mener er mye finere enn alt annet Led Zeppelin har skrevet: "The Rain Song". Der får du servert kassegitar, kjempevokal, blues licks og strykere alt sydd inn i en halv psykidelisk pakke servert med ømhet og glede for musikken.

Innhold:
The Song Remains the Same
The Rain Song
Over the Hills And Far Away
The Crunge
Dancing Days
D'Yer Mak'er
No Quarter
The Ocean





En annen sang som viser Led Zeppelin sin genialitet er Reggae låten "D'Yer Mak'er" og folkrock låten "Over the Hills and Far Away" (Skal ikke forveksles med Gary Moore sin versjon). Begge låtene viser hvor mye bandet kan om musikk, og hvor flinke de er til å arrangere låtene. Platen er i mitt syn en av de store klassikerene.
Da skal det å nevnes at jeg har slitt ut 8 eksemplar av cd'en til nå. Så liker du 70 talls metal/rock så er dette helt klart for deg!

Meg.



Diverse Linker:
Hjemmesiden til Led Zeppelin

Allmusic Link til plata (med annmeldelse)
Rapidshare Link

No comments: