Sunday, March 18, 2007

The Gathering - Mandylion (1995)

Den første reelle posten i bloggen omhandler ett band jeg har likt en stund nå. Bandet heter The Gathering [Allmusic link] og er et Nederlandsk symfonisk metal band. De satte standarden for metal band med kvinnelig vokalist. De blir sammenlignet med; Opeth, Nightwish, Moonspell og Lacuna Coil

Platen Mandylion som ble sluppet i 1995 er en av de beste metal platene etter min mening. Den er perfekt oppbygd og inneholder ganske progressiv bruk av synth og gitar i et metal band. Vokalen er superb og denne platen kan trygt annbefales og kjøpes til alle Nightwish fans der ute.

Innhold:
Strange Machines
Elêanor
In Motion #1
Leaves
Fear The Sea
Mandylion
Sand and Mercury
In Motion #2




Det som kanskje overrasket meg mest med The Gathering var hvor lettlikt de var. Jeg hørte igjennom albumet en gang og så satt de der. Jeg har nesten aldri opplevd det i andre sammenhenger med musikk. Anneke Van Giersbergens smektende vokal som smyger seg inn i øret er utrolig deilig. Hun er en sanger som jeg håper når ut til flere og derfor håper jeg, om dette er din musikksjanger, at du gir dem en sjangse:)

Til neste gang så får dere kose dere med M
andylion:)

Audiofil hilsen meg.

Diverse Linker:
Hjemmesiden til The Gathering
Allmusic Link til Plata (med annmeldelse)
Rapidshare Link


No comments: